.

                                                

                

Vad säger man annars? Varför inte God påsk? Eller trevlig påsk.

Jag har tänkt att vara lite allmänbildad så jag har kollat upp lite om påsken. Inte just varför det heter glad  påsk men nästan.


Ordet påsk till exempel kommer från ordet pasach som är på herbiska. Pasach betyder gå förbi på herbiska och då i egypten gick dödsängen förbi husen som hade blod över sina dörrar. Och sen heter ordet pasach paska på latin och därefter på svenska påsk.

Jag fattar ingenting om det här.


Och så kan jag berätta varför vi äter en massa ägg och får påskägg och har äggprydnader på påsk. Kortfattat. Jo, ägg står för liv. Utanpå ägget ser det helt dött ut, som en sten. Men plötsligt så spricker det upp och ut kommer en levande varelse! Och denna grej knyter samman med påsken helt naturligt för livet segrar över döden med ägget. Precis som Jesus återuppstår. Han börjar leva från att varit död som ägget har varit. Om man tänker på det viset som man måste tänka för att fatta. Även om det är en aning undligt. Ägget är ju ändå som magen på en mammas mage innnan det kommer ut ett barn.

Det tycker jag är rätt smart tänkt. Kankse lite långsökt men finurligt. Ja, det var dagens lektion.



L O V I S A



Källa: http://hem.passagen.se/sojson/          


Kommentarer
Postat av: Hannah

Glaaad påsk! =)
gör du ngt kul idag?

2008-03-22 @ 17:50:31
URL: http://hsomihg.blogg.se
Postat av: karrous

glad påsk

2008-03-22 @ 20:44:59
URL: http://karrous.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0